Tips: Derfor bør du lave et resultatbudget for virksomheden
Artiklen er sponsoreret
Laver du et resultatbudget, skal du holde tungen lige i munden. For hvor en resultatopgørelse er til at finde ud af, da du her blot plotter årets omsætning og omkostninger ind i et dokument, så skal du ved et resultatbudget i stedet lave et skøn. Du skal have en føling for, hvor meget du kan forvente at skulle af med, og hvor meget du kan forvente at få ind i virksomheden af økonomiske ressourcer.
Bliv i stand til at sammenligne forventninger med virkelighed
Primært er det for din egen skyld, at du laver et resultatbudget. Har du et resultatbudget, så vil du over årets løb have lettere ved at sammenligne forventninger med virkelighed. Og afhængigt af hvor detaljeret dit resultatbudget er, så kan du også kunne slå ned på konkrete steder, det går godt eller skidt, hvad gælder omkostninger eller omsætning. Og så ved du, hvor at du gør klogt i at sætte ind.
Skal du budgettere for hver enkelt vare?
Det er nemt at lave et detaljeret resultatbudget, hvis din virksomhed er en butik med et begrænset udvalg. Så kan du nemlig lave en post i budgettet for hvert produkt med forventninger til, for hvor meget du omsætter i årets løb. Hvis du har en kæmpe detailforretning kørende, så vil det her rent praktisk ikke være en mulighed. Her kan du så gruppere produkter, så du nemmere får lagt budget.
Stor grad af frihed til at lægge resultatbudget
Som du nok kan fornemme af det foregående, har du en del frihed, hvad angår udformningen af et resultatbudget. For at være et brugbart dokument at vende tilbage til skal det reelt bare indeholde en oversigt over omsætning og omkostninger. Gerne hvor omkostningerne er fordelt på faste og variable omkostninger – så kan du slå ned på omkostninger, der ikke nemt lader sig budgettere for.
Kommentarer