Magaxin

Forstå forskellen på blød og hård konvertering

Artiklen er sponsoreret.

Er du grøn i marketingsbranchen, kan du sikkert godt opleve at føle dig tabt bag en vogn, når de etablerede i marketingsbranchen begynder at snakke i marketings-lingo! I denne artikel vil vi slå ned på to begreber, der bruges i forbindelse med webshopanalyser. Læs med her.

Blød konvertering

Når man taler om konverteringsoptimering webshop som begreb, handler det om at gøre dine webshopsbesøgende til kunder hos din webshop. Altså, hvordan sørger du for, at Kurt ikke kun klikker ind på din hjemmeside, men også vender tilbage eller køber noget fra din side?

Man kunne tro, at det blot handlede om at være synlig på nettet, men det er ikke altid så let endda at holde anskaffe sig og dernæst holde fast i kunderne.

Når Kurt, din webshopsbesøgende, blot surfer rundt og lukker siden ned igen, er det ikke lykkedes dig at få ham konverteret til kunde. Hvis Kurt derimod tilmelder sig nyhedsbrev fra din side, så er en blød konvertering lykkes.

Den bløde konvertering er den type konverteringer, der vækker en interesse hos de besøgende, men det ender ikke i et salg. Det betyder dog ikke, at den bløde konvertering ikke er værd at fejre, for det er ofte en blød konvertering, der leder til en hård.

Hård konvertering

Men hvad er så den hårde konvertering for en størrelse? En hård konvertering betyder salg. Det kan fx være, at Kurt finder de vaders, han har drømt om så længe, inde på netop din webshop og bestiller dem. Tillykke, Kurt er nu blevet konverteret til kunde, og du har tjent penge.

Det er det samme, der gør sig gældende, hvis Kurt havde booket et bord eller en billet til en forestilling. Det er denne form for konvertering, der tæller i det store økonomiske opgør, og derfor er den hårde konvertering vigtig at stile efter som mål i din konvertertingsoptimering! 

Kommentarer